Asocierea anxietății ca simptom cu funcținarea socială la copii cu și fără tulburare de hiperactivitate deficit de atenție (ADHD)
ABSTRACT
Deși tulburarea de atenție (ADHD) este întâlnită frecvent cu tulburări perturbatoare de comportament, mai puțin se știe despre ADHD și anxietate comoridă. Pentru a îmbunătăți înțelegerea cu privire la asocierea dintre anxietate și uncționarea socială, au fost studiați 223 persoane de la 6 la 9 ani, băieți și fete de diferite etnii (M=7,4 ani), cu și fără ADHD. Potrivit părinților, copii cu ADHD și anxietate (n=46) și doar ADHD (n=71) au fost în mod constant mai puțin competenți social în comparație (de exemplu, nici o anxietate și ADHD: n=80) cu copiii doar cu anxietate (n=26), care nu diferă unul de altul. Un model similar apărut pentru ratingul cadrelor didactice în care tinerii doar cu ADHD și ADHD cu anxietate au prezentat cele mai multe probleme sociale, dar ele nu diferă unul de altul. Aceste date sugerează că anxietatea comorbidă nu intensifică disfuncțiile sociale între copiii de 6-9 ani cu ADHD. Considerăm rezultatele într-un cadru psihopatologic de dezvoltare pentru a înțelege mai bine dezvoltarea socială la copiii cu ADHD și anxietate.
1.Introducere
Tulburarea de atenție (ADHD) este
caracterizată de un debut precoce a nivelurilor în dezvoltare și de și
nivelurile de diminuare a comportamentului neatent-dezorganizat și / sau de
hiperactivitate-impulsivitate. ADHD prezice prospectiv realizarea
substandardelor academice, disfuncţiei
neuropsihologice, instabilitatatii profesionale, și problemele de substanțe.
Chiar și copiii care au fost trataţi intensiv de 14 luni(de exemplu, evaluarea
atentă a medicamentelor, intervenții integrate bazate pe părinte și școală) și
a căror simptome de ADHD s-au
îmbunătățiţ în mod semnificativ, au prezentat depreciere în adolescență. Aceasta arată că
semnificația clinică a ADHD transcende lipsa de concentrare / hiperactivitate
ADHD, deoarece compromite persistent funcționarea socio-emoționala și de comportament
de-a lungul timpului.
Copiii cu ADHD au în mod
constant şanse mai mari de comorbiditate decât de obicei în curs de dezvoltare
pentru copii. Meta-analiza lui Angold (1999) a estimat că copiii cu ADHD au de
11 ori mai multe şanse de a avea tulburări sfidătoare de opoziţie (ODD) sau
tulburări de comportament (CD) decât tinerii fără -ADHD şi fete cu ADHD care au
avut mai mult comorbiditate cu ODD și CD-ul în copilărie și în adolescență
decât fetele fără ADHD. Deși CD ODD a
fost integrată în modele de ADHD, există un decalaj în cunoaștere cu privire la
caracterul de ADHD și anxietate comorbida, în ciuda faptului că anxietatea
frecvent co-apare cu ADHD. Cei cu ADHD
au de trei ori mai multe şanse de a avea o tulburare de anxietate decât copiii
fără ADHD (Angold et al., 1999) și 33% dintre cei 579 de copii cu ADHD combinat au o tulburare de anxietate în studiul
Tratamentului Multimodal (MTA) al ADHD. Copiii cu ADHD și anxietate aratade
asemenea, modele divergente de asociere, inclusiv tempo-ul cognitiv lent și
inhibarea răspunsurilor faţă de copiii numai cu ADHD . În cadrul studiului MTA,
copiii cu ADHD și anxietate comorbida răspund mai favorabil la tratament
comportamental decât copiii cu ADHD fără anxietate.
2. Metode
2.2. Proceduri
Pentru a determina eligibilitatea, părinţii au completat
ecranele telefoanelor şi familiile eligibile care au fost interesate în participare
şi le-au trimis mailuri cu scalele de rating. După obținerea acordului
părinților, am trimis scale de rating paralele profesorilor. Familiile au fost
apoi invitate în laboratorul nostru pentru evaluările în-persoană. Aproximativ
85% dintre copii au fost fără medicaţie în timpul vizitei în laborator. În urma
consimțământului părinților și acordul copilului, părinţii au completat un interviu de diagnostic
structurat și scale de rating în timp ce copiii au completat teste de abilitate
cognitivă, realizarea academică și funcţii neuropsihologice. Ori de câte ori a
fost posibil, copiii au fost evaluaţi fără medicaţie. De asemenea, părinții și
profesorii au fost rugați să completeze scale de rating pe baza
comportamentului fără medicaţie a copilului. Intervievatorii au fost
în mare parte studenţi doctoranzi
în psihologie clinică care au absolvit cursuri postuniversitare în
evaluarea psihologică, precum și mai mulți studenți cu BA-nivel. Toţi
operatorii au lucrat 2 zile de training intensiv, condus de primul
autor pentru a standardiza administrarea de măsuri și interviuri. Toate
persoanele intervievate au fost, de asemenea, oarbe la statutul de diagnostic al copilului
iar Instituţional Review Board a aprobat
toate procedurile de studiu.
2.3 Măsurători
2.3.1. Programul de interviu pentru determinarea
diagnosticului pentru copii – a patra ediţie
Acest interviu parental, administrat
de calculator şi total structurat a constatat prezenţa a tulburări mentale
DSM-IV la copii. Toate criteriile DSM-IV (exemplu: persistent, vârsta
debutului, deprecierea) au fost evaluate pentru fiecare tulburare ( exemplu:
anxietate, ADHD). DISC-IV-ul este utilizat într-o arie largă, de validare
extensive şi sunet psihometric. Fiabilitatea test-retest pentru ADHD de la DISC
variază de la 0.51 la 0.64 în experimentele DSM-IV. O recenzie recentă aduce de
asemenea dovezi pentru prorprietatile puternice psihometrice ale DISC-IV,
incluzând validitatea prezicerii şi sensibilitatea la efectele tratamentului.
Am constatat opt tulburări de anxietate cu DISC-IV: fobie socială(n-6, 2.7%), tulburare obsesiv
compulsiva(OCD) (n=6;2.7%), tulburare a anxietăţii generalizată(GAD) (n= 7;
3.1%), stres post-traumatic(PTSD) (n=3; 1.3%), frică de separare(SAD) (n=14;
6.3%), fobie specifică(n=55; 16.1%), agoraphobia (n=1; <1%), şi panică
(0.0%). Copiii erau consideraţi a avea o tulburare de anxietate dacă
îndeplineau criteriile de diagnostic complet pentru cel puţin una din cele opt
tulburări de anxietate pe care le-am evaluat pentru folosirea DISC.
2.3.2. Lista pentru comportamentul copiiilor şi
formularul de raport al profesorilor pentru vârstele 6-18
CBCL şi TRF sunt
ambele scale de câte 113 elemente de evaluare a evaluării psihopatologiilor copiiilor, competenţă şi
depreciere. Fiecare element este măsurat de la 0 la 2. Bazat pe date normative
a 3210 copiii cu vârste între 6 şi 18 ani, CBCL-ul şi TRF-ul rezultă scale de
dezvoltare a problemelor exteriorizate şi interiorizate, la fel că şi
competenţe şi deprecieri. Ne-am
concentrat pe problemele sociale pe o arie restrânsă a scalei (alpha=0.82 şi
0.79 pentru CBCL,respective TRF), care constau în 11 itemi, inclusiv “Plângeri
de singurătate” şi “Nu se înţelege cu alţi copii”.
2.3.3
Scala preferinţelor sociale Dishion (Dishion, 1990)
Aceasta este o
măsurătoare de trei elemente de acceptare, respingere şi ignoranţă parentală sau profesorală.
Preferinţa socială a fost anticipată din scorurile iniţiale sociometrice şi a
fost semnificant corelată cu comportamentul antisocial, depresie şi asocieri deviante de la caz la caz (rs=0.60,
0.30 şi 0.51). Am substras respingerea din scorul acceptării şi apoi am
inversat scorul diferenţei că să estimăm preferinţele soiale negative şi
să aproximăm distribuţia Poisson pentru analize statistice (alpha=0.78).
Această metodă a fost receptivă la diferenţele de grup în alte studii
despre ADHD şi preferinţe sociale.
2.3.4. Scală de evaluare depreciativă
Un total de cinci
elemente au fost completate de către părinţi şi profesori pentru a evalua
nevoile copiiilor pentru tratament datorită problemelor în relaţiile cu colegii
de joacă, fraţi, progres şcolar, încredere de sine, iar familia a utilizat un
system de notare de şapte puncte ce pornea de la “Nicio problemă/Nu are nevoie
de tratament” la “Probleme extreme/Cu siguranţă are nevoie de tratament”. Am
utilizat un singur element ce evalua felul în care problemele copilului
afectează relaţia cu colegii. Studii anterioare au arătat stabilitate adecvată
la testarea şi retestarea odată la un an cu profesori diferiţi ce evaluau
acelaşi copil şi acceptarea validităţii când s-au folosit alte scale de
evaluare depreciativă.
2.3.5. Sistemul de notare a aptitudinilor sociale – Scala
tuturor aptitudinilor sociale
Pe parcursul a 20
de itemi, părinţii şi profesorii au notat cooperarea, controlul de sine,
asertivitatea şi responsabilitatea copiiilor. Bazat de esantionane normative,
am analizat denumirile aptitudinilor sociale ca fiind : sub medie, medie sau
peste medie. Scorul total al acestui test a fost folosit în evaluări similare
ale ADHD-ului şi a demonstrat o foarte bună şi discriminatorie validitate.
2.4. Proceduri analitice ale datelor
Pentru a revizui, scopul
studiului a fost să se evalueze funcţionarea socială în patru grupuri de copii
bazat pe diagnosticul lor de ADHD şi anxietate. Pentru a suplimenta utilizarea
frecventă a strategiilor centrate pe variabile în cercetări clinice, abordarea
cercetatorilor a reflectat o creştere a recunoaşterii pe valoarea metodelor
centrate pe indivizi în psihopatologii în curs de dezvoltare. Au fost examinate
următoarele 4 grupuri (unii copii au avut mai mult de o tulburare de
comportament): (1) ADHD şi anxietate (n=46, 13.0% OCD, 6.5% PTSD, 19.6% SAD,
8.7% fobie socială, 15.2% GA, 78.3% fobii specifice), (2) ADHD (n=71), (3)anxietate (n=26; 3.8% agorafobie, 19.2%
SAD, 7.7% fobie socială, 73.1% fobie specifică), şi (4) comparaţie de tineret (n=80). 1% din comparaţia de tineret (nici anxietate,
nici ADHD) au primit diagnosticul pentru ODD şi depresie majoră, potrivit DISC.
Niciun alt diagnostic nu a fost pus în acest grup. Mai întâi, vârsta şi sexul,
dar nu şi rasa etnică, au fost correlate semnificativ cu rezultatele. În consecinţă, au inclus vârsta şi sexul că
şi covariabile pentru toate modelele relevante. Rasa etnică a fost corelată cu
SRSS şi a fost de asemenea inclusă ca şi covariabilă. Aşadar, fără atribuire
aleatorie, efectele tratamentului nu pot fi sesizate riguros. Pentru a acomoda
distribuţiile denaturate ale măsurării funcţionării sociale severe, au folosit
regresia Poisson folosind ecuaţii estimate generalizate şi regresie logistică
ordinal pentru SRSS. De exemplu,
statistica denaturată include 1.1 pentru scala Dishion şi 1.8 pentru
TRF. În al treilea rând, pentru a evalua potrivirea modelului în ansamblu pentru fiecare măsurătoare a
funcţionării sociale, am introdus vârsta şi sexul ca şi covariabile şi statutul
diagnosticului pe grup (ADHD şi anxietate, ADHD, anxietate, comparaţie de
tinereţe) ca şi efect principal.
3. Rezultate
3.1. Probleme sociale
Urmărind vârsta şi
sexul, s-a observat un efect semnificativ pentru grupurile de diagnostic şi
problemele sociale CBCL. Comparaţii între cele două grupuri grupate câte două,
au sugerat că grupul comparativ de tineri şi copiii doar cu anxietate au
semnificativ mai puţine probleme decât copiii cu ADHD şi anxietate, dar şi
decât cei doar cu ADHD. Grupul cu ADHD + anxietate a avut semnificativ mai
multe probleme sociale decât copiii doar cu ADHD.
Problemele sociale
TRF au fost de asemenea sensibile la diferenţele dintre grupurile de
diagnostic; copiii cu ADHD au avut semnificativ mai multe probleme sociale
decât cei cu anxietate şi copiii cu ADHD şi anxietate au avut mai multe
probleme sociale decât grupul comparativ şi copiii cu anxietate.
Nicio altă
comparaţie semnificativă între perechi nu a fost observată între cele patru
grupuri de diagnostic.
3.3. Deficienţa socială
Evaluarea
părinţilor privind insuficienţa socială a copiilor a arătat o variabilitate
semnificanta în funcţie de grupul de diagnostic. Încă o dată, grupul comparativ
şi copiii cu anxietate au relaţii deficitare cu colegii decât copiii cu ADHD şi
anxietate. Un patern similar a fost observat în raport cu copiii cu ADHD. Cu
toate acestea, nu au fost observate diferenţe semnificative între grupul cu
ADHD şi grupul cu ADHD şi anxietate. Nu a fost nicio asociere semnificativă
între grupurile de diagnostic şi evaluările profesorilor privind deficienţa
socială. Pentru a evita eroarea de tip I, nu au fost făcute comparaţii post-hoc
între cele patru grupuri.
3.4. Competenţe sociale
În cele din urmă,
au evaluat asocierea grupurilor de diagnosticare în privinţa competenţelor
sociale folosind denumiri ordinale (scăzut, mediu, ridicat) derivate din SSR (o
scală de evaluare privind competenţele sociale). S-a observat un efect
semnificativ pentru grupul comparativ de tineri şi copiii cu anxietate, copiii
din aceste grupuri având şanse mai mari de a avea competenţe sociale medii sau
mari decât copiii cu ADHD + anxietate. Tinerii din grupul comparativ şi copiii
cu anxietate au de asemenea şanse mai mari de a fi competenţi din punct de
vedere social (nivel mediu sau ridicat) decât copiii cu ADHD. Totuşi, nu au
fost observate diferenţe semnificative între copiii cu ADHD şi anxietate. Nu au
fost observate asocieri între grupurile de diagnostic şi evaluările
profesorilor privind competenţele sociale şi nu au fost făcute comparaţii
post-hoc.
Consider ca este
foarte important sa ne axam atentia asupra copiilor cu ADHD deoarece cazurile
sunt din ce in ce mai dese.Atat anxietatea cat si stresul incep sa apara la
majoritatea copiilor.Am considerat aceasta cercetare foarte interesanta si
extrem de bine reusita procedura fiind una destul de complexa insa cu rezultate
semnificative.
by Roșu Valentina
by Roșu Valentina
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu