1.Particularități ale personalității profesorului
Ce particularităţi
apar în caracterizarea noţiunii de personalitate a profesorului ? Ce calităţi generale
şi speciale trebuie să deţină ? Care este şi care poate fi locul şi rolul
profesorului înrelaţiile sale cu elevii ?
Iată câteva
întrebări care se pun atunci când se face referire la personalitatea
profesorului, la locul şi rolul acestuia în cadrul procesului de învăţământ. Comparativ
cu alţi factori care intervin în procesul de învăţământ, personalitatea
profesorului se situează pe prim plan. Rolul profesorului este acela de a
selecta şi organiza informaţiile ce vor fi asimilate de elev, de a comunica
inteligibil şi a argumenta aceste informaţii, de a orienta şi încuraja elevii,
de a stabili cauzele unor eventuale insuccese după evaluarea rezultatelor şi de
a-i ajuta pe elevi să le înlăture etc.
Un asemenea
tip de comportament didactic solicită mai multe aptitudini didactice,
educative, organizatorice şi tehnice, precum şi anumite calităţi:
1. informaţii de specialitate, psihopedagogice
şi metodice aduse la zi,
2. inteligenţă creativă, atenţie distributivă
în clasă,
3. exigenţă echilibrată,
4. spirit de cooperare,
5. respect faţă de elev,
6. interes pentru instruirea acestuia,
7. conştiinciozitate,
8. perseverenţă,
9. răbdare,
10. echilibru psihic,
11. fluenţa vorbirii,
12. spirit de justiţie în notarea şi rezolvarea unor situaţii conflictuale.
În
confruntarea imaginii ideale de viaţă şi comportare, elevul se fixează adeseori
asupra profesorului său, intimidându-l. Nu întâmplător personalitatea şi
atitudinea profesorului, valorile morale şi sociale pe care le întruchipează
profesorul devin adeseori modele de viaţă pentru elevi şi studenţi.
Sondajele de
opinie efectuate anual în rândul studenţilor
confirma aceasta afirmatie: profesorul reprezintă, alături de părinţi - cu
diferenţieri în funcţie de anul de studiu, sex sau provenienţă socială -
modelul de viaţă pe care aceştia ar dori să-l urmeze.
În
literatura de specialitate referitoare la eficienţa profesorului se semnalează
lipsa unor criteria unanime care să stea la baza aprecierii şi verificării
aptitudinilor practice ale acestuia. Ca şi în cazul altor profesii (în care
monografiile alcătuite pe baza observării, interviului, chestionării, descrierii
activităţilor etc., încearcă să prezinte însuşirile unei profesiuni, disfuncţii
ale integrării etc.) şi pentru profesia de cadru didactic s-a încercat punerea
în evidenţă a unor aptitudini pedagogice.
V.
Târcovnicu menţionează metoda istorică - utilizarea unor opere literare care
descriu cadre didactice, biografii, memorii etc. Se mai face referire la o
metodă inductivă, aplicându-se profesorului, părinţilor şi elevilor chestionare
în care aceştia să evidenţieze calitatea unui bun profesor, sau una deductivă,
plecându-se de la obiectivele educaţionale şi ajungând la însuşirile
profesorului. În anul 1948 profesorul Nitty a folosit 37.000 de scrisori ale unor
foşti elevi, care indicau prin alegere pe profesorii preferaţi, care au jucat
un anumit rol în formarea lor spirituală. Dintre trăsăturile cele mai frecvent
menţionate amintim:
• atitudinea de cooperare democratică,
• amabilitatea şi consideraţia faţă de
individ,
• răbdarea,
• interesele largi,
• maniera plăcută de a se purta,
• corectitudinea şi imparţialitatea,
• simţul umorului,
• comportamentul constant,
• flexibilitatea şi măiestria pedagogică
în activitatea de predare
Există
păreri care susţin că însuşirile intelectuale ale profesorului trebuie să fie
la cel mai înalt nivel. Altele, care par mai realiste, susţin că un intelect
normal, care este capabil să asimileze disciplinele universitare (atestate prin
diploma de absolvire), poate fi considerat corespunzător. Acestora trebuie să
li se adauge însă (după absolvirea facultăţii) o atitudine pozitivă faţă de
domeniul specialităţii: interes, dorinţa de perfecţionare etc.
Dotarea de
excepţie din punct de vedere intelectual nu reprezintă o reuşită sigură, o
garanţie a succesului în activitatea didactică. Erudiţia nu este sinonimă cu
măiestria didactică. Educatorului îi sunt necesare şi însuşiri afective,
structurate alături de alte calităţi, în aptitudinea educaţională. Astfel,
stabilirea unor relaţii socio-afective cu elevii, sentimentele de afecţiune
faţă de copil reprezintă o condiţie indispensabilă dezvoltării armonioase a
acestuia.
Dragostea
faţă de elevi favorizează şi capacitatea empatică (situarea pe poziţia celui
căruia îi explici), precum şi capacitatea de a cunoaşte şi caracteriza elevii
cât mai bine. Tactul pedagogic, echilibrul sufletesc, stăpânirea de sine,
spiritul de dreptate, onestitatea, concordanţa dintre vorbă şi fapte, exemplul
personal etc., sunt alte componente ale aptitudinii educaţionale a
profesorului.
Marin Stoica
(1995) aduce în discuţie aptitudinea organizatorică ce cuprinde: capacitatea de
organizare a activităţii instructiv-educative, de informare şi de luare a
deciziilor, de conducere a procesului didactic etc.; de asemenea, o aptitudine
tehnică necesară profesorului pentru a mânui şi întreţine instrumente, aparate
de laborator; calculatoare şi tehnici audio-vizuale, sau pentru crearea de
dispozitive experimentale.
Rezultă că
un profesor bun nu poate fi considerat profesorul care mânuieşte cu pricepere
nişte metode şi forme clasice, imuabile de predare-învăţare, fără a fi receptiv
la nou. Rezistenţa profesorului la rutină şi şablonism depinde de structura personalităţii
sale psihice, de mediul în care trăieşte, precum şi de natura şi structura
interrelaţiilor sociale de la nivelul microgrupului sau grupului social în care
îşi desfăşoară activitatea.
De aceea,
creativitatea profesorului este direct legată şi de această situaţie, adică de
posibilităţile oferite elevului de a-şi satisface curiozitatea epistemică, de
a-i oferi ceea ce el caută, ce-l interesează şi mai ales ceea ce i se
potriveşte. Acest lucru este posibil în condiţiile în care relaţia dintre
profesor şi elevi se transformă într-un autentic dialog.
2. Relaţia profesor -
elev
Plecând de
la ideea anunţată anterior, prefigurăm comunicarea dintre profesor şi elevi ca
un dialog viu, eficient şi permanent desfăşurat sub auspiciile unei depline
sincerităţi. Cuplul educativ profesor - elev apare astfel angajat într-o
multitudine de acţiuni bilaterale pentru că educaţia nu se mai poate face nici
oferind totul, nici cerând sau impunând totul.
De altfel,
relaţia profesor - elevi reprezintă o problemă cheie în istoria gândirii
psiho-pedagogice, care a fost interpretată fie printr-o viziune “magistrocentristă”,
fie într-una “pedocentristă”. Prima punea accentul pe profesor, pe
autocratismul acestuia (grecescul autos = “însuşi” şi kraros =“putere”),
profesorul fiind acela care dispune şi impune totul, elevul supunându-se şi
conformându-se dispoziţiilor acestuia. Ascultarea şi supunerea sunt
consecinţele unei relaţii cu caracter coercitiv exercitată de o persoană adultă
asupra copilului. De cealaltă parte se situează “liberalismul pedagogic”,
concretizare a pedocentrismului. Copilul se dezvoltă şi se manifestă spontan,
fără nici o constrângere sau dirijare exterioară.
Aceste
situaţii reprezintă de fapt două tendinţe extreme, care diminuează funcţiile
celor doi poli şi denaturează în ultimă instanţă relaţia didactică corectă.
Cooperarea dintre cei doi presupune un schimb reciproc de mesaje, un sens
convergent activităţii pe care o desfăşoară fiecare.
Cooperarea
devine eficientă numai în măsura în care profesorul dispune de prestigiul şi
autoritatea necesară exercitării rolului conducător în acest sens.
Pe de altă
parte, cerinţele sociale şi condiţiile psihopedagogice ale învăţării impun
modificări în status-ul elevului prin creşterea independenţei sale în
activitate, prin adoptarea unei atitudini active, prin exigenţa unei motivaţii
superioare, prin posibilităţile ce i se oferă de a colabora nu numai cu
profesorul, ci şi cu colegii. Considerarea elevilor ca făcând parte dintr-un
grup social îl conduce pe profesor la încurajarea relaţiilor interpersonale
dintre elevi.
Astfel,
alături de un “circuit vertical” (profesor - elev) se realizează şi unul “orizontal”
(elevi - elevi), întrepă- trunderea cărora reprezentând o caracteristică de
bază a relaţiilor profesor - elevi în cadrul didacticii moderne. Pe această
matrice se poate grefa a doua, cea a perspectivei psihosociale a relaţiei
profesor - elevi. În cadrul acesteia se disting nivelul formal şi cel informal
al relaţiei. În cadrul nivelului formal sunt incluse aspecte rezultate în urma
interacţiunii “oficiale” dintre cei doi poli (faptul că profesorul are de
îndeplinit anumite roluri - conducător al procesului didactic, diriginte etc.).
Nivelul informal cuprinde relaţiile interpersonale ce se stabilesc la nivelul
grupului pe baza unei predispoziţii afective care poate amplifica sau micşora conlucrarea
dintre profesor şi elevi. De fapt, cele două niveluri funcţionează ca două
faţete inseparabile ale aceluiaşi proces; relaţiile interpersonale constituie
fondul pe care se manifestă cele oficiale, având un rol stimulator asupra lor,
iar acesta din urmă asigură cadrul necesar apariţiei şi manifestării primelor.
Profesorul, ca factor conducător al procesului instructuiv- educativ, trebuie
să imprime un sens convergent tuturor aspectelor ce definesc relaţia în discuţie.
Aici intervine tactul pedagogic şi măiestria didactică.
3. Măiestrie şi tact
pedagogic
Măiestria
pedagogică nu este sinonimă cu tehnica didactică, adică aptitudinea de a folosi
metodele şi procedeele didactice. Măiestria presupune realizarea următoarelor
condiţii fundamentale de ordin psihologic şi pedagogic:
a)
cunoaşterea de sine;
b)
cunoaşterea elevului;
c) dragostea
faţă de profesiune şi elevi, axată pe optimism pedagogic;
d)
capacitatea de a realiza o valoare, o energie, care la rândul ei să fie
creatoare de alte valori culturale, materiale, spirituale.
Cunoaşterea
de sine este premisa realizării echilibrului între componenta intelectuală,
afectivă şi volitivă a conştiinţei, premisa asigurării obiectivităţii, a
modestiei şi altor calităţi indispensabile educatorului.
Cunoaşterea
elevului (a clasei) se impune de asemenea ca o necesitate, deoarece acţiunea educativă
este un dialog viu şi permanent între profesor şi elev, atât din punct de
vedere intelectual, cât şi moral. Profesorul trebuie să se adapteze permanent
la starea psihologică mereu schimbătoare a clasei. Pentru o apreciere obiectivă
este necesară cunoaşterea motivaţiei psihologice a comportării elevului.
Profesorul care nu are capacitatea empatică (nu se transpune în situaţia
altora, neînţelegând punctul lor de vedere) poate genera prin atitudinea lui, situaţii
de ostilitate din partea elevilor, o “reacţie de apărare”, care poate avea
consecinţe negative asupra profesorului, acesta sporindu-şi din nou acţiunile
represive. Se creează astfel un cerc vicios, generator al unui climat de
neîncredere reciprocă, care poate avea o durată mai lungă. Cuplul educativ
profesor - elev poate fi unit prin sentimentul de iubire al profesorului pentru
copil.
Prin tact
pedagogic înţelegem tocmai posibilitatea de a interveni asupra copilului, de
a-l influenţa cu grijă şi afecţiune, cu o anumită supleţe psihologică. Cu alte
cuvinte, tactul pedagogic înseamnă posedarea acestei capacităţi de a vedea în
fiecare copil o fiinţă bio-psiho- socio-culturală unică şi pe această bază a-l
educa în concordanţă cu particularităţile sale.
Pentru a
putea aprecia just un elev, trebuie cunoscute eforturile făcute de el,
sensibilitatea şi afectivitatea sa, condiţiile materiale, regimul de viaţă,
sănătatea etc. Această cunoaştere duce la aplicarea unor măsuri diferite faţă
de aceeaşi abatere efectuată de mai mulţi elevi.
Se poate
vorbi astfel de o deontologie pedagogică (didactică) care, ca şi în cazul altor
deontologii (medicală), cuprinde anumite principii pe care cadrele didactice
trebuie să le respecte. Respectarea unor asemenea norme ar exclude aşa-numitele
didactogenii comportamente inadecvate muncii didactice care pot avea efecte
negative asupra dezvoltării personalităţii elevului (atitudini, gesturi,
expresii necontrolate).
Revenind,
putem preciza că tactul pedagogic şi, implicit, măiestria pedagogică presupun autocontrol,
stăpânire de sine, sensibilitate, delicateţe, simţ al diferenţierii şi alte
trăsături care asigură prestigiul şi autoritatea dascălului.
By Siderias Marina
By Siderias Marina
Pentru ca ați abordat tema competențelor profesorului, v-aș întreba în ce măsură considerați ca acestea sunt înascute sau formate?
RăspundețiȘtergereEste vorba despre un potential cu care se naste orice om, acest potential urmand sa se fructifice in timp si transformandu-se intr-o capacitate. Nu orice om poate deveni profesor. Trebuie sa fii inzestrat inca de la nastere cu acest potential sau daca nu, sa muncesti foarte mult pentru a obtine aceste competente. Exista persoane care se nasc cu acest potential insa nu il dezvolta si pot si intrecute de persoane care nu se nasc cu acest potential insa muncesc mai mult.
RăspundețiȘtergere